Temperatura în Timișoara: 3°

1907390_952235288133585_4878030685466616396_n

Bojan Aleksandrović sau Boian Alexandru este un preot român ortodox din estul Serbiei (Timoc), paroh de Malainița și Remesiana, precum și protopop al Protopiatului Dacia Ripensis (fiind hirotonit de episcopul român Daniil de la Vârșeț) cu sediul la Negotin. S-a născut în 1977 la Negotin, unde și-a petrecut copilăria. Ambii săi părinți sunt români timoceni originari din satul Malainița, situat la câțiva kilometri nord-vest de Negotin. Actualmente, Boian Alexandrovici locuiește în Malainița, unde slujește în prima biserică ortodoxă în care slujbele se țin în limba româna.
În 2003, Boian Alexandrovici a ridicat la Mălăinița din fonduri proprii, pe un teren aflat în proprietatea sa, prima biserică ortodoxă română din Serbia de răsărit. Urmează un conflict îndelungat cu autoritățile sârbe, care cereau demolarea lăcașului, invocând ilegalitatea acestei construcții. Un oponent vehement a lui Alexandrovic este și Biserica Ortodoxă Sârbă care se teme să-și piardă influența în acest colț al Serbiei. Scandalul a ajuns să fie comentat în presa internațională. În aprilie 2005, incidentul a fost discutat și la adunarea Consiliului Europei. La sfârșitul anului 2006, ipodiaconul Boian Alecsandrovic, a fost condamnat la două luni de inchisoare, cu suspendare. Acum, la Malainița, biserica românească a fost transformată în mănăstire. În urma întâlnirii avute recent, l-am întrebat pe părintele Bojan, de unde provine numele protopopiatului „Dacia Ripensis”  în Serbia de Răsărit și care mai este situația actuală a protopopiatului?

– Protopopiatul „Daciei Ripensis” funcționează în cadrul Episcopiei Daciei Felix, care este episcopia tuturor românilor din Serbia. Denumirea protopopiatului „Dacia Ripensis” se trage de la strămoșii noștri care au viețuit pe aceste plaiuri, iar noi urmașii lor am reorganizat ceea ce au avut deja în trecut, în Timoc și trebuie reamintit de existența a mai multor episcopii de-a lungul secolelor. Azi, cu voia lui Dumnezeu avem un singur protopiat, iar pentru un nou început e bine. Nădejde și speranțe mari există și în continuare, împreună cu frații din Banat depunem eforturi constante pentru menținerea neamului și păstrarea spirituală în Timoc. Din păcate protopopiatul Daciei Ripensis nu primește ajutor s-au sprijin de la statul în care trăim, ai cărui contribuabili și cetațeni loiali suntem. În schimb, ne confruntăm cu tot felul de piedici, obstacole și încurcături la tot pasul, începând cu Ministerul Cultelor de la Belgrad etc. Ajutorul este asigurat de la țara mamă-România și Patriarhia Română. Un lucru esențial, indiferent de situații și certitudini trebuie precizat. Noi am fost, suntem și vom fi loiali țării noastre Serbia, în care trăim, dar vom menține și aprofunda relațiile cu România și Patriarhia Română, intensificând colaborarea pe toate planurile, considerând-o prioritate în realizarea imperativelor. Autoritățile sârbe, asmuțite de Biserica Ortodoxâ Sârbă „soră”, continuă represiunea împotriva Bisericii Ortodoxe Române (BOR) și a credincioșilor ei români/vlahi din Timoc, în pofida promisiunilor și angajamentelor luate de oficialii sârbi și a Protocolului semnat cu România. Un nou act de represiune și intimidare a poliției sârbe împotriva unui preot al BOR a avut loc recent, în satul Troponje, din Timoc, unde părintele Cătălin Laudat, paroh al zonei Bobovo și administrator al Parohiei românești a Bisericii Ortodoxe Române din Svilajnac, sub a cărei jurisdicție canonică se află și satul Troponje, a fost împiedicat de către poliția sârbă să își țină slujba, fiind reținut în mod abuziv, ne-a relatat preotul Bojan Aleksandrović.

Text Clement Lupu

Foto – Arhiva personală a părintelui

Ca urmarea a acestui incident Prot. Bojan Aleksandrović, Protopop iconom stavropop al Daciei și Vicar administrativ al Timocului adresează o scrisoare deschisă autorităților României și Serbiei dar și celor internaționale în care denunță noul act întreprins împotriva BOR și credincioșilor români/vlahi din Timoc.

Instituțiilor Serbiei, României,

Instituțiilor internaționale, Comitetului pentru drepturile omului

Respectabililor,

În ziua de 18 septembrie 2017, în jurul orei 12:39, în satul Troponje din plasa Svilajnac, preotul Bisericii Ortodoxe Române, părintele Cătălin Laudat, paroh al zonei Bobovo și administrator al Parohiei românești a Bisericii Ortodoxe Române din Svilajnac, sub a cărei jurisdicție canonică se află și satul Troponje, a mers prin sat pentru a sfinți apa pentru sărbătoarea Nașterea Maicii Domnului împreună cu localnicul din Troponja, Siniša Trajlović, credincios al Bisericii Ortodoxe Române.

Cu această ocazie, pe drum i-a ajuns și oprit poliția, cerându-le legitimațiile. Cei doi au prezentat actele într-un mod corespunzător, iar polițiștii au început să scrie procesul verbal pe capota automobilului parcat lângă șosea. Au verificat telefonic dacă viza emisă de administrația poliției din Jagodina este valabilă sau nu. Verificarea a durat până la 13:55 ceea ce înseamnă că părintele Cătălin a fost în acest interval reținut, respectiv i-a fost îngrădită circulația din partea poliției. În tot acest timp, pe lângă ei au trecut sătenii și au văzut ce se întâmplă. De asemenea, a trecut și preotul Bisericii Ortodoxe Sârbe și a parcat intrând în cea mai apropiată casă. În intervalul mai lung de o oră, polițiștii le-au explicat părintelui Cătălin și lui Siniša Trajlović că preotul local al Bisericii Ortodoxe Sârbe a făcut plângere împotriva lor deoarece „au intrat pe teritoriul lui” și că acesta este motivul pentru care i-au oprit și le-au verificat documentele. Bineînțeles că au cerut și actele bisericești care ar atesta că părintele Cătălin este un preot „legal”. După inspectarea acestor documente au declarat că s-au convins că el este într-adevăr preot legitim și legal al Bisericii Ortodoxe Române în Serbia dar că a fost necesar să procedeze conform procedurii ca urmare a primirii plângerii preotului Bisericii Ortodoxe Sârbe și să stabilească dacă preotul Cătălin „a pătruns pe teritoriul acestuia”. După întocmirea procesului verbal care a fost semnat de către Siniša Trajlović, polițiștii au refuzat să dea un exemplar acestuia, spunând că „nu emit procese verbale pe stradă” chiar dacă acolo l-au încheiat și că dacă doresc procesul verbal trebuie să meargă la Poliție să depună cerere, să plătească taxa și atunci vor obține „procesul verbal”.

Pe timpul așteptării, polițiștii au spus că așteaptă verdictul procurorului dacă e vorba despre infracțiune sau o abatere de la lege, mai exact dacă părintele Cătălin „a făcut o infracțiune sau o abatere de la lege intrând pe teritoriul” despre care preotul Bisericii Ortodoxe Sârbe susține că e „al lui”.

Considerăm că „informațiile” care au fost necesare polițiștilor puteau fi obținute și prin convocarea părintelui Cătălin și a lui Siniša Trailović la secția de poliție, deoarece prin modul în care au acționat s-a exercitat și se exercită ÎNFRICOȘEREA CREDINCIOȘILOR Bisericii Ortodoxe Române din Serbia.

Aceasta nu e prima oară când poliția din Svilajnac sperie credincioșii noștri, întrucât acum câțiva ani am avut un caz când doi polițiști au apărut la parastasul de după înmormântare ca să legitimeze chiar în fața sălii pline cu credincioși, într-un mod asemănător după cum ei singuri au declarat, la cererea preotului Bisericii Ortodoxe Sârbe.

Întrebările pe care le punem sunt de ce și până când o să ne considere pe noi, în țara noastră, „ilegali” și de ce și până când însuși reprezentanții organelor de stat vor încălca propria Constituție și legile statului pe care îl reprezintă.

Despre acest eveniment vom informa toate instituțiile statului nostru, pe cele internaționale, Ambasada și Consulatul României, ca și Consiliul pentru drepturile omului din Negotin.

Cu tot respectul,

Prot. Bojan Aleksandrović

Protopop iconom stavropop al Daciei și

Vicar administrative al Timocului

octombrie 30, 2017

În categoria: Românii de lângă noi

Etichete:, , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *