Interviu cu Bojan Alexandrovic, protopopul Dacia Ripensis – Negotin

10857783_932629490094165_6541042612537512018_n

Bojan Alexandrović (alternativ: Boian Alexandrovici sau Boian Alexandru) este un preot român ortodox din estul Serbiei (Timoc), paroh de Malainița și Remesiana, precum și protopop al Protopiatului Dacia Ripensis (fiind hirotonit de episcopul român Daniil de la Vârșeț) cu sediul la Negotin. S-a născut în 1977 la Negotin, unde și-a petrecut copilăria. Descendent al unei familii de români timoceni, bunicii din partea tatălui, originari din satul Malainița, situat la câțiva kilometri nord-vest de Negotin. În 2003, Boian Alexandrovici a ridicat la Mălăinița din fonduri proprii, pe un teren aflat în proprietatea sa, prima biserică ortodoxă română din Serbia de răsărit. Urmează un conflict îndelungat cu autoritățile sârbe, care cereau demolarea lăcașului, invocând ilegalitatea acestei construcții. Un oponent vehement a lui Alexandrovic este și Biserica Ortodoxă Sârbă care se teme să-și piardă influența în acest colț al Serbiei. Scandalul a ajuns să fie comentat în presa internațională. În aprilie 2005, incidentul a fost discutat și la adunarea Consiliului Europei. La sfârșitul anului 2006, ipodiaconul Boian Alecsandrovic, a fost condamnat la două luni de închisoare, cu suspendare. În martie 2008 părintele Bojan Aleksandrović a fost decorat de către ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al României la Belgrad, Ion Macovei, Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Comandor, înalta distincție conferită de președintele României, Traian Băsescu. Înalta distincție a fost decernată de către București „în semn de apreciere deosebită pentru atașamentul și angajamentul său constant față de promovarea identității culturale, lingvistice și religioase a românilor din Serbia”.

– Părinte Boian, în câteva cuvinte să ne spune-ţi ce se mai întâmplă prin zonă şi ce mai fac românii?

Boian Alexandrovici –  Am ajuns într-o perioadă a secolului astuia, când nu se mai poate păstra limba numai acasă. Se poate păstra în zona noastră, doar  prin biserică şi şcoala. Nici până azi, de 200 de ani nu avem şcoală. Se fac încurcături, propaganda cu ore de limba româna,  care ar exista, dar putem să spunem că nu e adevărat. Foarte puţine ore de limba și sunt cu multe obstrucţiuni şi împiedicături. Nu este asta ce trebuie să facă statul sârb şi cum trebuie să facă când e vorba de minoritatea naţională română, care a fost popor loial şi constitutiv al Serbiei. Că noi cu sârbii împreună am făcut statul sârb modern. Când e vorba de biserică tot aşa se fac obstrucţiuni, nu se dau aprobări, ne încurcă, ne împiedică, înspăimântă lumea, ameninţă că o să-şi piardă lucrul dacă vin la biserică românească, că li se ridică paşaportul şi nu vor mai putea călători în străinătate etc., astea  sunt prostii. Lumea de la sat nu ştie prea multe şi când aude aşa ceva se sperie, că au trecut prin multe până în ziua de azi. Problema asta se v-a face atâta timp cât statul român, țara mamă a noastră nu v-a fi, hai să spun aşa “mai dură” cu autorităţile de la Belgrad. Ce ar însemna asta, concret: vrem pentru fraţii nostri din Timoc, oricum s-ar declara români ori vlahi, dar care îşi doresc să-şi păstreze limba, doresc să aparţină de Biserica Neamului – Biserica Ortodoxă Română, dorim să le daţi toate drepturile. Dacă partea sârbă nu ştie cum, să copieze ce au sârbii din România. În primul rând să ne de-a biserici şi şcoli şi când se v-a rezolva asta totul v-a fi altfel.  Trebuie ascultaţi pe cei de la faţa locului, pe acei oameni şi instituţii care au făcut ceva concret aici. Noi trăim şi lucram aici în fiecare zi şi ştim mai bine cum se poate rezolva o problemă. Pentru că din păcate, şi asta trebuie să se ştie, în ultimul timp a apărut fel şi fel de asociaţii pentru a putea să concureze la proiecte. Din păcate, majoritatea dintre ei primesc ajutor dar ăia care fac treaba concretă aici mai puţin ori deloc. Asta e trist, dar adevărat. Acuma, noi ca biserică mulţumim lui Dumnezeu că avem sprijinul total al Patriarhiei Române, Ministerului Cultelor din România, ICR şi ceva sprijin am avut și de la Eudoxiu Hurmuzachi. Aceste instituţii au acordat sprijin pentru Biserica Ortodoxă Română din Valea Timocului – Protopopiatului Daciei Ripensis. Problema e că în ultimii ani D.R.P. nu a făcut ce trebuia să facă, aşa că în această instituţie am pierdut încrederea. Vorbe multe şi frumoase….

409588_474254062598379_822449155_n– Părinte,  mai vine lumea la biserică?

Boian Alexandrovici –  Lumea vine la biserică dar nu în măsura în care trebuie, pentru că 200 de ani erau deznaţionalizaţi şi dezcreștinați. Cu lumea trebuie lucrat mult. Pe vremurile alea nu ştiau limba sârbă, dar li s-a slujit în slavona şi am ajuns ca în multe localităţi, urmaşii primilor martiri daco-romani din zonă, care azi sunt românii timoceni, să nu mai fie botezaţi azi la vârsta de 70 de ani din cauza lipsei de jurisdicţie a bisericii neamului.  Lumea cu toate că e înfricoşată, totuşi  vine la biserica noastră. Avem zone unde chiar sate întregi au trecut la noi. Cum e cazul satului Bucea de lângă Bor, unde preotul nostru – Ovidiu Ursu,  are o activitate remarcabilă. Dar, unde primăria oraşului Bor şi conducerea judeţului fac presiuni enorme: ameninţă credincioşi prin intermediul primarului satului care acesta merge din casă în casă şi le adună datele oamenilor ameninţând că v-a rezolva el cu ei problema  pe motiv că îl cheamă pe preotul român şi nu pre  ăla sârbesc. Viceprimarul de la Bor, oficial interzice chemarea preotului român la manifestările din sat şi obligă asociaţiile culturale din localitate să-l cheme numai pe preotul sârb, iar preotului român să-i fie interzis să vină. Asta e un act de teroris cultural şi spiritual. Iar, când e vorba de partea legală, acest viceprimar încalcă Constituţia Serbiei, încalcă în cel mai brutal mod legile de drept ale statului, a drepturilor religioase, naţionale etc. Plângerile noastre adresate guvernului de la Belgrad nu s-a luat nici o măsura. Asta însemna că şi cei de la Belgrad acceptă încălcarea propriei constituţii, a legilor date de către autorităţile statului. Totul a început de anul trecut de pe la finalul lunii august. B.O.S. (Biserica Ortodoxă Sârbă) care stă după toată prigoana noastră, ei forţează să zic aşa, statul, iar statul ascultând de ei şi împreună pun la cale asimilarea agresivă a populaţiei româneşti din zonă. Repetă tot timpul că ei nu pot forța pe nimeni să se declare român dacă el nu doreşte și că nu pot face din vlahi români dacă ei nu doresc. Noi existăm pentru ăia care doresc. Ei, sunt meşterii cuvintelor de propagandă contrară. Eu, mă refer la cei care doresc şi tu ca stat nu-i dai drepturile!!! Preoţii B.O.S. din zonă sunt foarte agresivi şi duşmănoşi. Aici preoţii sârbi toţi sunt veniţi din alte părţi, unii sunt de origine bosnică. Găsesc pre mulţi dintre ai nostri care spun: ei, dar trebuie să ne înţelegem cu fraţii sârbi!!! Dar, cine a zis că nu dorim să ne înţelegem. Noi cu sârbi originari ne înţelegem. Problema e cu B.O.S. şi autorităţile avem probleme. Ei nu se înţeleg nici cu poporul lor. Ca biserică soră o respectăm. Dar, aici fără biserică nu putem face nimic. Aici cine nu este cu B.O.R. nu poate să spună că este luptător pentru neamul românesc. Mulţi sunt pe Facebook de pe aici care se dau mari români şi dau interviuri peste tot în presa din România, dar aici merg la biserică sârbească care e motorul asimilării noastre aici”.

Vă mulțumesc părinte pentru timpul acordat. Doamne ajută!

Text: Clement Lupu

Poze: Arhiva personală a Potopopului Boian Alexandru

 

Post Author: Lupu Clement

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

10 − nine =